Toyota pokazała prototypowego wodorowego GR Yarisa

2021-12-08

Toyota zaprezentowała prototypowego Yarisa GR napędzanego wodorem. Ma on ten sam układ napędowy, co i eksperymentalna Corolla SPORT, która startuje w Japonii w serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. Prace rozwojowe nad nowym modelem prowadzone są w wymagających warunkach sportów motorowych w Japonii.

W prototypowej wersji modelu GR Yaris zarówno rodzaj paliwa, jak i jego zbiorniki są takie same jak w przypadku sedana Mirai, flagowego modelu Toyoty z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Podobny jest również sposób tankowania. Różni się natomiast technologia, na której opiera się napęd. Mirai to samochód elektryczny, zasilany energią generowaną w chemicznej reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych. W Toyocie GR Yaris zastosowano z kolei silnik spalinowy, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo.

Technologia wodorowego silnika spalinowego jest rozwijana od 2017 roku. Prace nad tym rozwiązaniem wciąż są na etapie rozwoju i testów i jest za wcześnie, aby wprowadzić je do użytku komercyjnego. Warto jednak wspomnieć, że w japońskich wyścigach startuje napędzana eksperymentalnym silnikiem wodorowym Corolla SPORT, pokazując wysokie osiągi przy prawie zerowych emisjach.

„Japoński przemysł motoryzacyjny odnosi największe sukcesy w produkcji aut osobowych. Producenci muszą brać udział w wyścigach, by sprawdzać swoje samochody pod kątem wytrzymałości i osiągów, a także by zaprezentować pełnię swoich możliwości. Wraz z rywalizacją następuje postęp. Jest to też źródło ekscytacji wśród fanów motoryzacji. Udział w wyścigach nie tylko zaspokaja naszą ciekawość, ale przede wszystkim umożliwia rozwój japońskiego przemysłu produkującego samochody osobowe” – podkreślał w marcu 1952 roku Kiichiro Toyoda, założyciel Toyota Motor Corporation.

W dwóch wodorowych prototypach – GR Yaris i Corolla SPORT – zamontowano ten sam trzycylindrowy silnik G16E-GTS o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Zmodyfikowano w nim układ paliwowy oraz system wtryskowy, by jako paliwo można było wykorzystywać wodór.

Jako pierwszą w najtrudniejszych warunkach sportowej rywalizacji zaczęto testować eksperymentalną Corollę SPORT. Od maja 2021 roku brała ona udział w wyścigach japońskiej serii Super Taikyu pod szyldem ROOKIE Racing, zespołu zależnego od TOYOTA GAZOO Racing.

„Budowa naszego wodorowego silnika spalinowego z myślą o startach w wyścigach to był dopiero pierwszy krok. Wyobrażam sobie, że za 10 lat sprawy będą wyglądać zupełnie inaczej niż teraz, dlatego mam nadzieję, że w przyszłości ludzie spojrzą wstecz i docenią, że do tego wyzwania podeszliśmy z pozytywnym nastawieniem, czerpiąc radość z każdej chwili” ­– powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.

Wykorzystanie wodoru jako paliwa w samochodach napędzanych silnikiem spalinowym zapewnia bardziej dynamiczną jazdę. Wodór spala się szybciej niż benzyna, a proces ten jest bardziej przyjazny dla środowiska.

Jednym z głównych celów Toyoty jest osiągnięcie neutralności klimatycznej i wprowadzenie bezemisyjnej gospodarki opartej na wodorze. Japoński koncern chce to osiągnąć m.in. poprzez promowanie wykorzystania wodoru w elektrycznych samochodach z wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) oraz innych produktach zasilanych ogniwami paliwowymi.

Dowiedz się więcej

Toyota Video Service Advisor Toyota Video Service Advisor Nowa usługa mobilna Goodwood Festival of Speed Goodwood Festival of Speed Toyota RAV4 2023 Toyota RAV4 2023 Udoskonalone multimedia i systemy Toyota Compact Cruiser EV Toyota Compact Cruiser EV Zdobywca nagrody Car Design Award 2022 TOP SAFETY PICK+ TOP SAFETY PICK+ Corolla Cross jednym z najbezpieczniejszych aut 10 lat obecności na rynku Yarisa Hybrid 10 lat obecności na rynku Yarisa Hybrid 17,5-krotny wzrost sprzedaży Wymienny kartridż wodorowy Wymienny kartridż wodorowy Zobacz nowe rozwiązanie Toyoty i Woven Planet GR Corolla Morizo Edition GR Corolla Morizo Edition Poznaj nową wersję limitowaną Toyota RAV4 najpopularniejszym SUV-em Toyota RAV4 najpopularniejszym SUV-em Dane portalu focus2move.com Toyota na czele rynku Toyota na czele rynku Wyniki rejestracji w maju 2022 Zarezerwuj nową Corollę Cross Zarezerwuj nową Corollę Cross Wybierz wersję specjalną Premiere Edition Toyota i Stellantis rozszerzają współpracę Toyota i Stellantis rozszerzają współpracę Powstanie nowy dostawczy van