Napędzane wodorem autobusy H2.City Gold

Barcelona stawia na ekologiczny transport miejski

2022-04-08

Barcelona nabyła 8 elektrycznych autobusów miejskich H2.City Gold firmy CaetanoBus z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty. Bezemisyjne autobusy wodorowe będą pokonywały na trasach stolicy Katalonii po kilkaset kilometrów dziennie, zużywając w ciągu dnia około 20 kg wodoru.

Barcelona nie ustaje w dążeniu do tego, by stać się zielonym, zrównoważonym miastem. Potwierdza to nowy zakup Transportes Metropolitanos de Barcelona (TMB). Miejskie przedsiębiorstwo komunikacji zamówiło 8 elektrycznych autobusów z wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty. Pojazdy te zostaną wyprodukowane przez CaetanoBus, portugalską firmę, której współwłaścicielem od 2020 roku jest Toyota.

Pierwszy elektryczny autobus już trafił do floty Transportes Metropolitanos de Barcelona. Już wkrótce, po serii przejazdów testowych bez pasażerów, zacznie pracować na regularnych liniach w stolicy Katalonii.

Lokalnie produkowany wodór

Wodorowe autobusy H2.City Gold będą tankowane w pierwszym w Hiszpanii zakładzie produkcji zielonego wodoru. Firma Iberdrola uruchomiła go w pobliżu zajezdni autobusowych w Strefie Wolnego Handlu w Barcelonie. Dzielnica ta mieści się w południowej części miasta, między portem a lotniskiem El Prat. Warto zaznaczyć, że produkowany na miejscu wodór będzie dostępny nie tylko dla miejskich autobusów, ale także dla innych wodorowych flot.

Zakład produkcji zielonego wodoru w Zona Franca de Barcelona powstał m.in. dzięki dotacji z programu „Connecting Europe Facilities for Transport” Europejskiej Agencji ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Projekt wpisuje się w Europejską Strategię na rzecz Wodoru oraz w Wodorową Mapę Drogową hiszpańskiego Ministerstwa Transformacji Ekologicznej i Demografii.

Wodorowe autobusy H2.City Gold dla Barcelony
Wodorowe autobusy z napędem Toyoty

H2.City Gold to autobus, który ma 12 m długości, 2,5 m szerokości, 3458 mm wysokości. Mieści do 87 pasażerów. Jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 180 kW (245 KM) zasilany ogniwami paliwowymi Toyoty o mocy 60 kW. Autobus otrzymał 5 kompozytowych, 312-litrowych zbiorników, które łącznie mieszczą do 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Zatankowanie ich do pełna trwa 9 minut. Pojazd zużywa około 6 kg na 100 km, a jego średni zasięg wynosi 400 km.

Podobnie jak Toyota Mirai i inne pojazdy na wodorowe ogniwa paliwowe, autobus H2.City Gold nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynie parę wodną. Pojazdy pracujące we flocie miejskich autobusów w Barcelonie będą zużywały dziennie około 20 kg wodoru.

Nowy H2.City Gold to nie jedyny model autobusu z wodorowym napędem Toyoty. W Japonii od 2018 roku marka ta oferuje bezemisyjne autobusy SORA z dwoma silnikami elektrycznymi po 154 KM mocy, dwoma zestawami ogniw paliwowych oraz 10 zbiornikami wodoru o łącznej pojemności 600 l pod ciśnieniem 700 barów. Autobus o długości 10,5 m mieści 78 pasażerów. Może też służyć mieszkańcom jako awaryjne źródło prądu.

SORA został też podłączony do funkcjonującej w Japonii od kilku lat infrastruktury ITS Connect (Intelligent Transport Systems). Dzięki temu autobusy te wymieniają się z innymi pojazdami informacjami o ruchu, przechodniach czy zmianach świateł, co ułatwia pracę kierowców i zwiększa punktualność. System daje też możliwość łączenia pojazdów w konwoje i wysyłania informacji do sygnalizacji świetlnej, że nadjeżdża większa grupa autobusów i potrzebna jest zmiana światła na zielone.

Wodorowe autobusy H2.City Gold dla Barcelony
Partnerstwo Toyoty i Caetano

Grupa Salvador Caetano jest jednym z najstarszych partnerów Toyoty w Europie. Współpraca z portugalską firmą trwa od ponad 50 lat i obejmuje m.in. produkcję oferowanego poza Europą Land Cruisera serii 70.

W 2019 roku Toyota Motor Europe zaczęła dostarczać ogniwa paliwowe, zbiorniki wodoru i inne komponenty napędu wodorowego do produkowanych przez CaetanoBus autobusów H2.City Gold. W grudniu 2020 roku ich współpraca zacieśniła się, kiedy Toyota Caetano Portugal (TCAP) została udziałowcem portugalskiego producenta autobusów, aby wspierać szybki rozwój i sprzedaż bezemisyjnych pojazdów transportu miejskiego. W lipcu 2021 roku obie firmy podjęły decyzję o cobrandingu zarówno H2.City Gold, jak i elektrycznego modelu e.City Gold. Dzięki temu Toyota wzmacnia swoją pozycję na europejskim rynku motoryzacyjnym i przyspiesza dekarbonizację europejskich miast.

Dowiedz się więcej

Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Milionowa hybryda wyprodukowana w TMMF Fuji Motorsports Forest Fuji Motorsports Forest Nowe centrum sportów motorowych Nowa sportowa Toyota z linii GR Nowa sportowa Toyota z linii GR Światowa premiera Pierwszy model Aygo X trafił do właściciela Pierwszy model Aygo X trafił do właściciela Sprawdź szczegóły Adecco modernizuje swoją flotę Adecco modernizuje swoją flotę Stawia na hybrydowe Corolle Toyota Yaris Cross z tytułem World Urban Car 2022 Toyota Yaris Cross z tytułem World Urban Car 2022 Dowiedz się więcej GR Supra z manualną skrzynią biegów GR Supra z manualną skrzynią biegów Nowość od TOYOTA GAZOO Racing Corolla i RAV4 najpopularniejszymi autami Corolla i RAV4 najpopularniejszymi autami Zestawienie portalu focus2move.com Portom Lotniczym dostarczono 21 hybryd Portom Lotniczym dostarczono 21 hybryd Niskoemisyjna flota Toyoty PROACE CITY Electric PROACE CITY Electric Nowy furgon już dostępny w polskich salonach 20. rocznica uruchomienia produkcji 20. rocznica uruchomienia produkcji Toyota w Polsce Sportowa Toyota GR Corolla Sportowa Toyota GR Corolla Światowa premiera