2021-06-25
24 czerwca 1954 roku do wiadomości publicznej podana została nowa nazwa kultowej terenówki Toyoty – Land Cruiser. Wcześniej samochód nazywał się Toyota Jeep BJ. Nazwa ta stanowiła nawiązanie do popularnego określenia tego typu pojazdów – G.P. (General Purpose).
Od G.P. do Land Cruisera
Legendarny Land Cruiser świętuje swoje początki dwa razy. Produkcja terenowego samochodu Toyoty zaprojektowanego z myślą o japońskich służbach mundurowych ruszyła w 1951 roku. W 2021 roku ikona off-roadu będzie więc obchodziła swoje 70-lecie. Druga ważna data to dzień, w którym Toyota zaprezentowała światu nową nazwę auta. Pierwsza generacja terenówki Toyoty przez trzy lata była znana jako Jeep BJ, gdzie BJ – to symbol silnika, a „jeep” – to potocznie używane wtedy na całym świecie określenie tego typu samochodów, wywodzące się od skrótu G.P. – General Purpose.
Autorem nazwy Land Cruiser był ówczesny dyrektor techniczny Toyoty, Hanji Umehara. Nowa nazwa bardzo się spodobała, budziła pozytywne skojarzenia i pomogła Land Cruiserowi w ekspansji na zagraniczne rynki. Nastąpiło to wraz z pojawieniem się w 1955 roku drugiej generacji, czyli modelu J20. Sukces został ugruntowany przez kolejną generację, czyli legendarny model J40.
Land Cruiser (po japońsku: Rando Kuruza) oznacza lądowy krążownik i kojarzy się z siłą, pancerną odpornością i zaawansowaną technologią.
Terenówka na każde warunki
Toyota BJ powstała na bazie lekkiej ciężarówki typu SB i została wyposażona w benzynowy silnik o pojemności 3386 cm3. Szybko zwróciła uwagę potencjalnych klientów swoimi niezwykłymi jak na tamte czasy możliwościami terenowymi, które zaprezentowała, wjeżdżając na szóstą stację szlaku wiodącego na szczyt świętej góry Japończyków – Fuji. Widzowie byli pod wielkim wrażeniem, co poskutkowało pierwszymi zamówieniami.