Mniejsze zużycie paliwa i dłuższy zasięg w trybie EV

16 sierpnia 2023
5. generacja Toyoty Prius Plug-in Hybrid charakteryzuje się dużą dynamiką i wydajnością. Imponujący zasięg w trybie EV oraz niskie zużycie paliwa to zasługa zaawansowanych technologii, które debiutują w tym modelu.

 

Nowy Prius Plug-in Hybrid to prawdziwy przełom w historii tego modelu. Auto zwraca uwagę nie tylko przepiękną sylwetką 4-drzwiowego coupé, ale też innowacyjnymi rozwiązaniami. Największe zmiany – w porównaniu z poprzednią generacją – przeszedł napęd plug-in hybrid (PHEV). Osiągi prawdziwego pojazdu elektrycznego połączono tu z komfortem użytkowania zapewnionym przez najnowszą technologię hybrydową. 
 
Mocna hybryda 5. generacji

W nowym Priusie zastosowano napęd hybrydowy 5. generacji, stanowiący połączenie 2-litrowego silnika TNGA o mocy 152 KM (112 kW) z nowym przednim silnikiem elektrycznym o mocy 160 KM (120 kW). Łączna moc układu to 223 KM (164 kW), czyli blisko dwukrotnie więcej niż w przypadku Priusa Plug-in Hybrid poprzedniej generacji (122 KM/90 kW). Od 0 do 100 km/h nowy Prius rozpędza się teraz w 6,7 s.

Zmodyfikowano cały układ jezdny nowego Priusa. Niższa masa i większa sztywność to zasługa platformy GA-C 2. generacji w architekturze TNGA. Dzięki niej nowy Prius prowadzi się bardziej stabilnie i przewidywalnie. Nisko położony środek ciężkości osiągnięto dzięki umieszczeniu baterii pod tylnym siedzeniem i przesunięciu zbiornika paliwa niżej i bardziej do przodu w porównaniu z poprzednią generacją.

Niższe zużycie paliwa

Zastosowany w nowym Priusie układ hybrydowy 5. generacji jest bardzo wydajny i pozwala osiągnąć zużycie paliwa na poziomie zaledwie 0,5–0,7 l/100 km, co odpowiada niezwykle niskiej emisji CO2 w cyklu mieszanym – 11–16 g/km (wg WLTP).

Zużycie paliwa pozwala też zmniejszać nowy system Predictive Efficient Drive (zastosowany po raz pierwszy przez Toyotę). Analizując styl jazdy kierowcy i przebyte trasy, system ten automatycznie optymalizuje pracę układu hybrydowego. Dzięki danym z systemu nawigacji jest w stanie zidentyfikować miejsca, gdzie kierowca najczęściej hamuje zbyt gwałtownie i zasugerować rozpoczęcie hamowania wcześniej, by odzyskać jak najwięcej energii. Gdy auto zbliża się do autostrady lub podjazdu, przełącza auto na tryb hybrydowy, a w strefach miejskich automatyczne uruchomia tryb EV. Wraz z większą liczbą przejechanych kilometrów, a tym samym dostarczonych danych, efektywność systemu się zwiększa.

Większy zasięg w trybie EV

Z nowego Priusa Plug-in Hybrid na co dzień można korzystać jak z auta elektrycznego, a wszystko to za sprawą dużej baterii o pojemności 13,6 kWh. Zasięg w trybie EV wynosi nawet do 86 km, co umożliwia codzienną jazdę bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego.

W pojeździe zastosowano też nowy system wzmocnienia odzysku energii (Regeneration Boost). Nowy Prius mocniej hamuje silnikiem elektrycznym, a tym samym rekuperacja energii jest intensywniejsza. Kierowca może wybrać jeden z trzech różnych trybów rekuperacji – łagodny, średni i mocny, przy czym do około 80% wytracania prędkości osiąga się bez konieczności naciskania pedału hamulca.

W wersji Executive w standardzie dostępny jest dach z panelami fotowoltaicznymi, który może wydłużyć zasięg w trybie EV do 8,7 km dziennie. Choć jego powierzchnia jest mniejsza niż poprzednio, nowe panele fotowoltaiczne mają o ponad 15% wyższą ogólną wydajność. Co więcej, akumulator można w pełni naładować, jeśli samochód pozostanie zaparkowany przez nieco ponad tydzień.