e-TNGA – nowa modułowa platforma dla samochodów elektrycznych
Nowy SUV bZ4X stał się pierwszym modelem stworzonym w oparciu o platformę e-TNGA. Została ona zaprojektowaną z myślą o samochodach elektrycznych i może być dopasowywana do przyszłych modeli z linii bZ. Kluczowym elementem tej konstrukcji jest smukła bateria umieszczona pod podłogą i zintegrowana z podwoziem. Dzięki temu środek ciężkości jest nisko położony, balans mas pomiędzy przodem a tyłem jest idealny, a sztywność nadwozia wysoka.
Modułową platformę e-TNGA z łatwością można będzie dostosowywać do różnych typów pojazdów. Pozwala ona nie tylko na wykorzystywanie baterii o różnych rozmiarach i mocy, lecz również na stosowanie napędu na przód lub na cztery koła. Stałymi elementami są umiejscowienie przedniego oraz (jeśli stosowany) tylnego silnika, układ podzespołów pod maską, pozycja za kierownicą względem kół przednich oraz szerokość zespołu baterii. Zmianom można poddawać rozstaw osi, liczbę ogniw baterii, a także długość przedniego i tylnego zwisu.
Dzięki takim rozwiązaniom Toyota bZ4X prowadzi się stabilnie i dynamicznie –zarówno w wersji z napędem na przód, jak i z napędem na cztery koła.
Nowy elektryczny SUV Toyoty ma bardzo duży rozstaw osi, który wynosi 2850 mm (o 160 mm więcej niż w modelu RAV4). Dzięki temu przestrzeń w kabinie jest duża, a bagażnik pojemny. Pasażerowie tylnej kanapy siedzą metr za przednimi fotelami, podłoga jest płaska, a przestrzeń na nogi porównywalna z autami o segment większymi.
Co więcej, przestrzeń bagażową można łatwo dostosować do własnych potrzeb. Podłoga bagażnika jest podwójna, a umieszczenie jej w dolnym położeniu może dodać aż 71 mm wysokości. Pojemność bagażnika wynosi 452 l z rozłożonymi tylnymi fotelami i podłogą w dolnym położeniu. Tylne fotele są składane i dzielone w proporcjach 60:40 i mają funkcję rozkładania. Pod podłogą bagażnika jest przestrzeń na kable do ładowania i trójkąt ostrzegawczy.
Napędy: na przód i na cztery koła
Nowa Toyota bZ4X z napędem na przód została wyposażona w silnik o mocy 150 kW, który wytwarza 204 KM i ma 265 Nm momentu obrotowego. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.
W wersji z napędem na cztery koła wykorzystano 2 silniki – przedni i tylny, każdy o mocy 80 kW. Łączna moc układu wynosi 218 KM, maksymalny moment obrotowy to 336 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,9 s. Komputer steruje pracą obu silników, by zużycie energii było optymalne. Gdy potrzebna jest na przykład tylko niewielka siła napędowa, wykorzystywany jest wyłącznie przedni silnik.
Elektryczny SUV bZ4X jest pierwszym modelem Toyoty wykorzystującym e-Axle. Jest to nowy układ, który łączy przekładnię, silnik i inwerter w jeden zespół. Kompaktowe wymiary i niska masa ułatwiły osiągnięcie krótkich zwisów, nisko położonego środka ciężkości, a także dużej przestrzeni w kabinie.
W nowym modelu zastosowano wiele rozwiązań, by ograniczyć straty mocy silnika i inwertera. Wykorzystano m.in. mniejszy stojan oraz wirnik o dużej prędkości i wysokiej wydajności, a w przekładni zastosowano olej o niskiej lepkości.
Przekładnia ma prostą, trzyosiową konstrukcję, a za dobrą trakcję w jeździe po prostej odpowiadają prawa i lewa półoś o tej samej długości oraz mechanizm różnicowy.
Przedni układ e-Axle zawiera moduł ESU (Electricity Supply Unit), który odpowiada za przetwarzanie mocy. Zastosowanie jednego urządzenia oszczędza przestrzeń i zmniejsza masę. Użyte w poprzednich elektrycznych modelach Toyoty takie elementy, jak skrzynka rozdzielcza i przekaźnik prądu stałego, zostały umieszczone w module ESU, dzięki czemu bateria trakcyjna ma płaską konstrukcję, co przełożyło się na płaską podłogę w kabinie.
Jednostka sterująca silnikiem (ECU) została umieszczona bliżej silnika, dzięki czemu szybciej wykrywany jest poślizg kół. Pozwala to na przekazanie precyzyjnej i optymalnej mocy na wskazane koło.
Odzyskiwanie energii
Duża sprawność silnika elektrycznego pozwala na wysoki poziom odzyskiwania energii. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, auto zwalnia z siłą 0,15 G w naturalny sposób. W trakcie jazdy około 80% zwalniania odbywa się z wykorzystaniem silnika elektrycznego.
Napęd AWD z systemem XMODE
W modelu bZ4X zastosowano nowy napęd na cztery koła, który powstał we współpracy z Subaru. To przełomowe rozwiązanie wśród aut elektrycznych. bZ4X będzie pierwszym elektrycznym SUV-em o prawdziwych zdolnościach terenowych.
Kierowca do wyboru ma różne tryby pracy systemu XMODE i może je dopasowywać do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control. Ta ostatnia pozwala kierowcy skupić się na jeździe, gdyż system sam dobiera odpowiednią prędkość podczas podjazdu pod wzniesienie, zjazdu lub jazdy po prostej.
Podczas jazdy w dół kierowca może skorzystać także z systemu wspomagającego zjazd ze wzniesienia (DAC).
Bateria
Nowa Toyota bZ4X została wyposażona w litowo-jonową baterię o wysokiej gęstości. Ma ona 96 ogniw i napięcie znamionowe wynoszące 355,2 V. Jej pojemność to 71,4 kWh. Bateria może pracować w temperaturach od -30°C do +60°C.