Isuzu wraz z należącą do Toyoty marką Hino wspólnie pracują nad stworzeniem miejskich niskopodłogowych autobusów z elektrycznym napędem na baterie (BEV). Ich produkcja ma się rozpocząć w roku fiskalnym 2024. Toyota wraz z Isuzu i Hino planuje też opracować nową generację miejskiego autobusu z elektrycznym napędem wodorowym (FCEV).
Nowy bezemisyjny autobus elektrycznego
Dwie marki – Hino (należący do Toyoty japoński producent autobusów i ciężarówek) i Isuzu – planują w 2024 roku rozpocząć produkcję miejskich autobusów niskopodłogowych z elektrycznym napędem na baterie (BEV). Pojazdy te będą montowane w zakładach spółki joint-venture J-Bus. Zastosowanie napędu elektrycznego ułatwi poszerzenie strefy płaskiej podłogi w autobusie, zwiększając bezpieczeństwo pasażerów.
Warto wspomnieć, że Isuzu i Hino współpracują w branży autobusowej od 2002 roku. Ich oferta jest cały czas dostosowywana do potrzeb i wymagań operatorów autobusów w Japonii. Cała branża transportowa dąży do neutralności klimatycznej. To z kolei zwiększa zapotrzebowanie na bezemisyjne autobusy miejskie. Hino i Isuzu są gotowe, by odpowiedzieć na te potrzeby.
Elektryczny autobus na wodór nowej generacji
Opracowanie nowej generacji miejskich autobusów z elektrycznym napędem na wodór (FCEV) – to kolejne zadanie, które stawiają przed sobą Toyota, Hino i Isuzu. Pojazdy te powstaną na platformie nowego niskopodłogowego autobusu BEV i otrzymają elektryczny napęd na wodorowe ogniwa paliwowe, opracowany dla sedana Toyota Mirai. Pozwoli to znacząco obniżyć koszty.
Isuzu, Toyota i Hino promują gospodarkę opartą na wodorze. Wspomniane wyżej projekty rozwojowe marek doskonale się wpisują w ich programy osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku – Toyota Environmental Challenge 2050, Hino Environmental Challenge 2050 oraz Isuzu Environmental Vision 2050.
Miejski autobus elektryczny SORA
SORA to miejski autobus elektryczny Toyoty zasilany ogniwami paliwowymi. Do sprzedaży w Japonii trafił on w marcu 2018 roku. Pojazd otrzymał napęd elektryczny z ogniwami paliwowymi z Toyoty Mirai pierwszej generacji, która zadebiutowała pod koniec 2014 roku. Napędy na ogniwa paliwowe nie emitują CO2 ani żadnych spalin, a ich praca jest cicha i generuje minimalny poziom wibracji.
Autobusy SORA zostały w dużej liczbie kupione przez władze Tokio. Nie tylko służą do codziennego transportu pasażerów, ale także zostały włączone do systemu reagowania kryzysowego jako mobilne źródła prądu. Jeden taki pojazd może dostarczyć maksymalnie 235 kWh energii.