Najnowsza generacja systemów Toyota Safety Sense wprowadza nowe układy, a już istniejące rozbudowuje o nowe funkcje. Dzięki aktualizacjom online systemy bezpieczeństwa można teraz aktualizować automatycznie, bez konieczności odwiedzania centrum serwisowego.
Działanie systemów TSS opiera się na współpracy kamery zamontowanej na górze przedniej szyby i radaru nad przednim grillem. Nowa kamera ma dwukrotnie większy zasięg i szerszy kąt widzenia, a jej skuteczność wspiera technologia Motion 3D, która pozwala rozpoznawać obiekty trójwymiarowe. Dzięki temu ma większe możliwości monitorowania otoczenia, lepiej rozpoznaje linie na jezdni i jej krawędzie. System wcześniej wykrywa obiekty na drodze i uwzględnia więcej potencjalnych zagrożeń.
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) został rozszerzony o system wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Rozpoznaje on więcej niebezpiecznych sytuacji w ruchu miejskim, w tym ryzyko zderzenia czołowego.
Dodać do tego należy układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Monitoruje on ruch na dwóch przeciwległych pasach. Zareaguje także na rowerzystów i samochody włączające się nagle do ruchu z boku.
Z kolei udoskonalone wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia pomaga utrzymać samochód w granicach pasa ruchu podczas omijania pieszego, rowerzysty, zaparkowanego samochodu lub motocyklisty.
IACC, czyli inteligentny tempomat adaptacyjny, charakteryzuje się szybszą reakcją. Kierowca ma do wyboru różne ustawienia odległości zachowywanej od poprzedzającego samochodu. Funkcja redukcji prędkości na zakręcie włącza się wcześniej, pozwalając na bardziej płynne dostosowanie prędkości do zakrzywienia jezdni.
Wspomnieć też należy o nowej funkcji tempomatu adaptacyjnego – systemie zapobiegania wyprzedzaniu z prawej strony, który podczas jazdy na drodze wielopasmowej pomaga uniknąć przypadkowego wyprzedzenia pojazdu jadącego na lewym pasie.
Nowością jest także powiązany z kierunkowskazami układ sterowania z asystentem zwalniania. Aktywuje się podczas zmiany pasa, gdy wykryty zostanie wolniej poruszający się pojazd. Po włączeniu kierunkowskazu w kierunku zmiany pasa ruchu system rozpoczyna wspomaganie zwalniania, a następnie je utrzymuje podczas zmiany pasów, aby zwalnianie było bardziej płynne.
Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) opiera się teraz na udoskonalonej technologii sztucznej inteligencji, która zapewnia mu skuteczność w jeszcze trudniejszych sytuacjach.
Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC) został rozbudowany o zdolność wykrywania próby omijania przeszkody.
Funkcja utrzymania pojazdu na środku pasa ruchu również została ulepszona, dzięki czemu podczas mijania innych użytkowników drogi samochód zachowuje bezpieczną odległość w stosunku do pojazdów jadących na sąsiednim pasie.
Układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS) monitoruje poziom aktywności kierowcy, aby zareagować w razie zasłabnięcia. Jeśli kierowca przestanie prowadzić samochód, rozlegnie się dźwięk ostrzegawczy, a przy braku reakcji samochód się zatrzyma i włączy światła awaryjne.
Układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) daje teraz możliwość łatwego dostosowania ustawienia aktywnego tempomatu do ograniczeń prędkości na znakach drogowych.
Jedną z najważniejszych funkcji, które rozbudują zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego w 2023 roku, jest proaktywny asystent prowadzenia (PDA). System ten zawiera funkcję przewidywania pojawienia się przeszkody (OAA) oraz asystenta zwalniania (DA) i asystenta kierowania (SA), które operują hamulcami i kierownicą by zachować bezpieczną odległość od przeszkody.
Funkcja OAA wykrywa obiekty z bardzo dużym wyprzedzeniem. Jeżeli pojawi się konieczność zwolnienia po tym, jak kierowca puści pedał przyspieszenia, asystent zwalniania kontroluje płynne wytracanie prędkości, na przykład podczas zbliżania się do poprzedzającego pojazdu lub zakrętu. Asystent kierowania wykrywa zakręt przed samochodem i dostosowuje siłę wspomagania kierownicy, aby ułatwić jego prawidłowe pokonanie.